Terveellisen ja monipuolisen ravinnon merkitys 

 

Ravinnosta saa energiaa ja tärkeitä ravintoaineita, joiden avulla lapsi jaksaa liikkua ja leikkiä. Hyvässä syömisessä yhdistyvät ruoan terveellisyys, monipuolisuus ja ruoasta nauttiminen. 

Liikunta, ravinto ja lepo muodostavat yhdessä kokonaisuuden, joka tukee lapsen kasvua ja kehittymistä.

Säännöllinen ateriarytmi vähentää napostelua, pitää verensokerin tasaisena ja hillitsee nälän tunnetta. Arkiset rutiinit ratkaisevat ja lapsen tulisikin syödä vähintään viisi ateriaa joka päivä. 

Herkuttelu on sallittua silloin tällöin. Syö kasviksia, marjoja ja hedelmiä 5-6 kourallista päivässä. 

Aamiainen on päivän tärkein ateria. Lounas eli kouluruoka on päivän toiseksi tärkein ateria. 

Päivällinen on päivän toinen lämmin ruoka ja usein perheen yhteinen hetki jutella päivän tapahtumista. Iltapalan avulla jaksaa nukkua aamuun asti. Välipalat täydentävät ateriarytmiä. Mitä enemmän lapsi liikkuu, sitä tärkeämpään rooliin nousee välipalojen merkitys.

 

TERVEELLISEN JA MONIPUOLISEN RAVINNON MERKITYS:

  • lapsi kasvaa ja kehittyy hyvin  
  • ravinto antaa energiaa, jonka avulla jaksaa ja pysyy virkeänä  
  • lapsi pysyy terveenä 
  • auttaa lasta keskittymään 
  • pitää lapsen hyvällä mielellä 

 

Tutustu lisää aiheeseen: 

www.tervekoululainen.fi/alakoulu/ravinto/ 

https://neuvokasperhe.fi/syominen/